Intreprinzatori celebri: Ray Kroc (McDonald`s)
mcdonald’safaceriintreprinzator
Intreprinzatori celebri: Ray Kroc (McDonald’s)
La inceputul anilor ’50, Ray Kroc (1902-1984) se ocupa cu distribuirea de mixere electrice catre micile restaurante din S.U.A. care ofereau consumatorilor grabiti hamburgeri si milk shake. La standardele acelor ani, un asemenea menu era considerat o gustare rapida, timpul de preparare fiind de numai... 15-30 de minute.
Momentul decisiv pentru nasterea super-afacerii de mai tarziu a fost atunci cand Kroc a primit de la un mic restaurant-expres o comanda pentru 8 mixere, cu o capacitate totala de 48 de portii de milk shake. Restaurantul era situat pe o autostrada din California si apartinea fratilor Richard si Maurice McDonald.
Curios sa afle pentru ce aveau nevoie sa prepare 48 de portii simultan, Kroc le-a facut o vizita si a descoperit un lucru fascinant: clienti stand la coada, comandand si plecand in 30 de secunde cu pungi pline cu hamburgeri, carnati prajiti si milk shake. Si-a dat seama imediat ca acesta este viitorul comertului fast-food: un serviciu prompt si de calitate, oferit in conditii de curatenie impecabila.
Entuziasmat, Ray Kroc nu s-a lasat pana nu i-a convins pe cei doi frati sa ii permita sa dezvolte afacerea in sistem franchising, aceasta implicand „clonarea” restaurantului in alte locatii (de obicei la marginea autostrazilor si soselelor), cu pastrarea riguroasa a standardelor originale de calitate. Ray urma sa se ocupe de absolut tot, iar fratii McDonald primeau 0,5% din profitul brut al fiecarui nou restaurant.
In numai 6 ani (1955-1961), pe teritoriul S.U.A. au aparut peste 200 de restaurante de acest tip, toate purtand ca semn distinctiv arcadele aurii ale literei „M”. Afacerea prospera si Ray Kroc castiga bani frumosi, ca urmare, atunci cand fratii McDonald au dorit sa se retraga, a fost in masura sa le cumpere imediat drepturile, platind 14 milioane $.
La moartea sa, in 1984, acest intreprinzator de exceptie era miliardar. Restaurantele care intrasera in sistem mergeau si ele foarte bine, fiecare avand o cifra de afaceri de peste 1.000.000 $ anual, cu un profit brut de 15-20%.
Se considera ca Ray Kroc a facut pentru industria restaurantelor fast-food ceea ce a facut Henry Ford pentru cea a automobilelor. Iar McDonald’s a devenit exemplul cel mai la indemana pentru ceea ce inseamna franchising, anume informatii sistematizate care permit reproducerea in cele mai mici amanunte a unei afaceri.
McDonald’s are un raspuns simplu si clar pentru absolut orice problema legata de procesul de functionare, de la timpul exact (in secunde!) cat trebuie prajiti cartofii, pana la fraza cu care angajatii ii intampina pe vizitatori. Aceste lucruri pot parea exagerate, dar ele nu fac decat sa contribuie la reusita clonarii afacerii. McDonald’s nu lasa nimic la latitudinea angajatilor; este un stil McDonald’s pentru orice si absolut orice este facut in stilul McDonald’s.
Silvia Bucsan